Måste arvsavstående bifogas bouppteckningen?

Om min bror som redan fått sitt arv i förskott ska göra arvsavstående till mig och min syster måste separat intyg bifogas bouppteckningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I praxis har det uppställts vissa krav för arvsavstående. I det fall arvsskiftet ännu inte verkställts, krävs det att den som avstår arvet underrättar dödsboet som avståendet. Detta ska ske genom underrättelse till boutredningsman eller testamentsexekutor. Finns det ingen utsedd boutredningsman eller testamentsexekutor, ska övriga dödsbodelägare underrättas om arvsavståendet. Det kan även vara tillräckligt att arvingen anmäler sitt arvsavstående vid bouppteckningsförrättningen, även om samtliga dödsbodelägare inte är närvarande, under förutsättning att avståendet också anmärks i bouppteckningen. Jfr till det sagda NJA 1993 s 34.

Så egentligen behöver anmärkning endast göras i de fall inte alla dödsbodelägare är närvarande vid bouppteckningsförrättningen. Det är dock givetvis att rekommendera, att ni bifogar arvsavståendet i bevishänseende.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare