Måste en arbetsgivare varsla facket innan en provanställning upphör?

Om jag som arbetsgivare har sagt upp en person från sin provanställning med två veckors uppsägningstid i god tid innan perioden löper ut och inte informerat facket. Vad händer då? Ifrågasätts uppsägningen eller är vi skyldiga att betala någon form av skadestånd? Har aldrig meddelat facket tidigare om avslutande av provanställning och inte haft några problem tidigare. Är detta en ny regel?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om underrättelse när en provanställning avslutas finns i lagen om anställningsskydd (LAS).

Eftersom det saknas information om kollektivavtal i frågan kommer jag redovisa för de regler LAS uppställer, andra regler kan finnas i kollektivavtal.

Skyldighet att varsla facket

När du som arbetsgivare vill att en provanställning ska avbrytas i förtid eller avslutas utan att övergå i en tillsvidareanställning så ska du underrätta arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg, precis som du gjort. Om denne är med i facket så ska du samtidigt varsla den lokala arbetstagarorganisationen som denne arbetstagaren tillhör. Den lokala arbetstagarorganisationen har då rätt till överläggning med dig om beskedet (31 § LAS).Eftersom ni inte underrättat facket så har ni brutit mot LAS om den berörda personen var med i facket. Ni kan därför bli skyldiga att betala skadestånd för kränkningen som lagbrottet innebar (38 § LAS). Uppsägningen är dock giltig då denna regel endast är en ordningsföreskift.

Regeln är inte ny utan har funnits sedan tidigare. Att du inte haft problem när du avslutat provanställningar tidigare skulle t ex kunna bero på att personerna som fått avsluta provanställningar inte varit med i facket eller att fackföreningen inte har brytt sig om att reagera.

Om du är med i en arbetsgivarorganisation rekommenderar jag att du vänder dig till dem för hjälp.

Undantag om provanställningen ingåtts enligt kollektivavtal

I ett rättsfall från arbetsdomstolen (AD 1990:47) ansågs inte arbetsgivaren ha brutit mot underrättelseskyldigheten gentemot fackföreningen när provanställningen inte hade ingåtts enligt LAS regler utan enligt kollektivavtals regler. Detta innebär att om ni har kollektivavtal och det var en provanställningen i enlighet med kollektivavtalet istället för i enlighet med LAS så kan det vara så att ni inte hade en skyldighet att underrätta facket. Det är dock inte säkert att det gäller i ert fall även om provanställning ingåtts i enlighet med regler i kollektivavtal, utan det måste göras en tolkning av det enskilda kollektivavtalet, men det är ett möjligt argument mot skadeståndsskyldighet.

Om du är med i en arbetsgivarorganisation rekommenderar jag att du vänder dig till dem för hjälp!

Sammanfattning

Om personen som blivit uppsagd var med i facket så innebär det ett lagbrott att inte underrätta den lokala fackliga organisationen om att provanställningen avslutas. Det innebär inte att uppsägningen blir ogilitig men att det föreligger skadeståndsskyldighet.

Vänligen,
Hanna RappmannRådgivare