Måste en ideell förening ha en ordförande för att bli betraktad som en juridisk person?

Måste en ideell förening som vill bli betraktad som en juridisk person ha en styrelse med ordförande?

Kan man ha stadgar i en ideell förening vilken vill bli betraktad som en juridisk person, som säger att man inte har någon ordförande? Att man på konstituerande möte bara utser sekreterare och kassör. Och att hela styrelsen delar på ansvaret som en ordförande skulle haft? Detta i en ideell förening som vill bli betraktad som en juridisk person.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina fråga!

Det finns inga uttryckliga lagbestämmelser om ideella föreningar och dessa har av den anledningen möjlighet att reglera sig själva genom deras stadgar. En del ideella föreningar söker stöd och inspiration i en lag som reglerar ekonomiska föreningar, den kan du hitta här.

Om en ideell förening vill bli betraktad som en juridisk person så har rättspraxis ställt upp vissa krav. Kraven innebär att den ideella föreningen har en mer “fast organisation” och med detta menas att den ideella föreningen har tagit fram stadgar och valt en styrelse som består av minst tre styrelseledamöter. Utöver dessa krav finns inga regler om att den valda styrelsen måste ha en ordförande, utan hur besluten ska fattas reglerar den ideella föreningen själv i stadgarna.

Med vänliga hälsningar,

Filip WestlingRådgivare