Måste en skola inte skicka

Hej

Vår skola vägrar att lämna ut dokumentation rörande en avstängning.

Vi vet att man ska överklaga till kammarrätten inom tre veckor. gången är att man skickar till skolan (rektor sin överklagan som ska skicka den vidare till Kammarrätten inom tre veckor.

Men vad händer när rektor får ett överklagande till kammarrätten och inte skickar in det i tid (inom de tre stipulerade veckorna) till kammarrätten?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förvaltningslagens bestämmelser gäller för kommunala/statliga skolor och reglerna angående handläggning och överklagande gäller för såväl kommunala som privata skolor (se bl.a. skolverkets hemsida). Reglerna i förvaltningslagen kommer således vara tillämpliga i ditt fall.

16 § FL ger rätt till partsinsyn. Det innebär att du som part har rätt att ta del av information om ditt ärende. När ärendet är klart måste du som part få ta del av beslutsmaterialet enligt 17 § FL. Slutligt beslut får endast tas efter att parten fått chans att yttra sig om beslutsmaterialet. Detta brukar kallas för kommunikationsskyldighet. Således är det fel av skolan att inte lämna ut dokumentation angående avstängningen.

Som du nämnt ska överklagandet ges in till den myndighet som beslutat om frågan (23 § FL), vilket i ert fall blir skolan. Jag förutsätter att du skickat in överklagandet i tid tillsammans med nödvändig information som t.ex. vilket beslut som överklagas osv (av 23 § FL framgår vad överklagandet måste innehålla). Om överklagandet kommit i tid ska den (enligt 25 § FL) av myndigheten som tar emot överklagandet sändas till överinstansen vilket de är skyldiga till (se även 4 § FL om serviceskyldigheten). Det innebär att skolan är skyldig att skicka överklagandet vidare till överklagandeinstansen. Överklagandet anses kommit in i tid när den inkommer till skolan (se 23 § FL). Det innebär att ditt överklagande kommer vara giltigt oavsett om skolan drar ut på tiden.

Vänligen,

Civan ÖztürkRådgivare