FrågaPROCESSRÄTTDomstol11/03/2018

Måste förvaltningsrätt förvara domar digitalt?

Jag har ställt samma fråga innan, men denna fråga gällde Tingsrätten. Förvaltningsrätten opererar på ett annorlunda sätt.

Finns det en lag eller regel som talar för att en dom fattat av Förvaltningsrätt måste lagras hos denna myndighet i formen av digital handling? Finns det ett potential att förfråga denna myndigheten att lagra och publicera kopior av denna handling enbart fysiskt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I "föreskrifter om ändring av Domstolsverkets föreskrifter (DVFS 2010:3) för förvaltningsrätt om registrering av mål i Vera", är det möjligt utläsa i 1 §, att registrering av mål ska ske i verksamhetsregistret Vera. Det ska alltså ske digitalt. Det finns möjlighet att fråga domstolen om att lagra och publicera fysiska kopior. Huruvida detta är möjligt beror emellertid högst på arbetsbelastning.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare