FrågaAVTALSRÄTTGåva30/10/2015

Måste gåvobrev av bostadsrätt bevittnas?

Måste gåvobrevet vara bevittnat ang. andel i bostadsrättslägenhet? Ångrar,att jag skrivit på Gåvobrevet ej bevittnat.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

För gåvobrev gällande bostadsrätt finns reglering i bostadsrättslagen. Gåvobrevet i sig kan ses som ett skriftligt avtal mellan gåvogivaren och gåvotagaren om det uppfyller de formkrav som finns angivna i lagen. Ett gåvobrev som inte är rätt utformat blir ogiltigt.

Ett giltigt gåvobrev för bostadsrätt ska enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen upprättas skriftligen samt undertecknas av båda parter. I gåvobrevet ska finnas uppgifter om den fastighet som överlåtelsen avser.

Bostadsrättslagen ställer inte upp några krav på att ett gåvobrev måste bevittnas!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare