Måste hyresparten bo i hyresrätt eller kan närstående bo där?

måste hyreskontrakts ägaren bo i lägenheten, kan dottern bo där

Lawline svarar

Hej!

Om du vill behålla ditt kontrakt till lägenheten kan du hyra ut den i andra hand till din dotter. För att kunna hyra ut lägenheten i andra hand ska du först fråga hyresvärden om det godkänns. (12 kap. 39 § jordabalken). Om din hyresvärd skulle säga nej kan du vända dig till hyresnämnden för att få tillstånd till det. (12 kap. 40 § jordabalken)

Oskar ForsbergRådgivare