Måste jag betala för en skada som min hund eventuellt orsakat?

Hej! Jag har en fråga angående skador som min hund kanske har orsakat. Min hund var ute och strosade, lugnt och stilla, på gatan. Samma dag föll min grannes bord omkull med följden att hennes dator slog i backen och blev totalförstörd. Nu vill hon ha ersättning på grund av detta, då hon antar att hunden orsakat skadan. Ingen har sett detta förutom grannens make som hävdar att hunden vållat skadan. Hur ska jag lösa det här? Måste jag betala?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline. Om du vill att jag på något vi ska utveckla svaret är du välkommen att publicera en kommentar, alternativt mejla marcus.backstrom@hotmail.com.

Det normala när det kommer till skadeståndsskyldighet är att ansvar bara föreligger när man på något vis har vållat skadan (antingen uppsåtligen eller till följd av vårdslöshet). Vad gäller skador orsakade av hundar råder dock så kallat "strikt ansvar". Strikt ansvar innebär att man är skadeståndsskyldig även i de fall man inte agerat med uppsåt eller vårdslöst. Att så är fallet beträffande hundar framgår av 19 § lagen om tillsyn över hundar och katter.

Om det faktiskt är så att din hund orsakat att grannens dator förstörts ska du alltså betala för det. I det här fallet verkar dock bevisläget mycket oklart. Avstår du från att betala, med hänvisning till att det inte går att utreda vad som har hänt, måste din granne ta saken till domstol. Där får en domare avgöra om grannens bevisning är tillräckligt stark för att du ska tvingas betala skadestånd.

Min rekommendation till dig blir därmed att inledningsvis inte gå med på att betala någonting alls. Väljer grannen att göra en rättsprocess av saken får du överväga om det är värt att ta fajten eller komma med ett förlikningsförslag (exempelvis hälften av vad grannen begär). Om du föredrar att försöka vinna i tingsrätten tycker jag du ska ta kontakt med en jurist för att, åtminstone under någon timme, gå igenom en lämplig strategi inför förhandlingen. Mina duktiga och färdigutbildade kollegor på Lawline kan du kontakta här.

Med vänlig hälsning,

Marcus BäckströmRådgivare