FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt16/04/2017

Måste jag ta bort bilder från min dator?

Har min före detta flickvän någon laglig rätt att kräva av mig att jag tar bort bilderna på henne ifrån min dator?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är inte något brott att inneha bilder på någon annan på sin dator, det gäller oavsett om man tagit bilderna själv eller laddat ner bilderna från t ex Facebook. Upphovsrätten till en bild tillkommer bildens "skapare", vilket är personen som har tagit bilden och inte personen som utgör motiv för en bild. Upphovsrätten omfattar dock först och främst situationer då någon sprider vidare någon annans verk.

Så nej, så länge det rör sig om "vanliga" bilder finns ingen skyldighet för dig att ta bort bilderna.

Rådgivare