Måste parkeringsvakt vänta vid felparkering vid övergångsställe

Hej! Jag undrar hur det är med parkeringsböter. Behöver p-vakten vänta en vis tid innan han kan böta en bil? Bilen var parkerad under 10 meter innan en korsning och den va parkerad där under mindre än 2 minuter.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns inga generella regler om eller hur länge en parkeringsvakt behöver vänta innan en parkeringsbot utfärdas. Det är standard att parkeringsvakterna väntar några minuter vid betalparkeringar eftersom det är tillåtet att låta bilen så parkerad medan du går och köper biljett.

När det gäller handikappsplatser, bussfiler, övergångsställen eller som i ditt fall korsningar finns ingen möjlighet att köpa biljett för att stå där. Det är således en felparkering från första sekunden och parkeringsvakten kan lämna en parkeringsbot utan att vänta.

Parkeringsvakten har således gjort rätt.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare