FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt11/03/2018

Måste skolan ersätta en förvarad mobil som sedan stulits?

Mitt barnbarn(A) går i 4:e klass. Varje dag får eleverna lämna in sina mobiler. Dessa förvara i ett skåp.

Vid dagens slut får man hämta sin mobil. Förra veckan när A skulle hämta sin mobil, fanns den inte i lådan. Lärarna har ingen koll på om man tar sin egen eller t o m flera mobiler.

A:s mobil upphittades dagen efter en bit från skolan, sönderslagen.

Enligt skollagen ska det finnas ordningsregler på varje skola. Finna inte här för f-6; bara för 7-9.

Men man nämner inget om mobiltelefoner.

Nu hävdar rektorn att det är frivilligt att lämna in mobilen. Dock upplever inte eleverna att det är frivilligt.

Är inte skolan skyldig att ersätta mobilen när den försvann under tiden den var i skolans förvar?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En första förutsättning för att skolan ska bli skyldig att ersätta mobiltelefonen är att skolan handlat vårdslöst (2 kap. 1 § skadeståndslagen och 3 kap. 2 § skadeståndslagen). Bedömningen av vad som utgör vårdslöshet beror i sin tur på vad som ska bedömas vara ett aktsamt handlande i den situationen. Denna bedömning kan utgå från vad som föreskrivs i lag, förordningar eller myndighetsföreskrifter.

Finns det lagregler kring hur skolan bör ha handlat?
Arbetsmiljölagens regler tillämpas i viss utsträckning även på grundskolor (1 kap. 3 § 1 punkten arbetsmiljölagen). Exempelvis ska reglerna om arbetsmiljöns beskaffenhet i kap. 2 arbetsmiljölagen som rör arbetsplatsens utformning gälla även för skolelever. Mer detaljerade regler kring hur arbetsplatsen ska se ut finns i sin tur i myndighetsföreskrifter (4 kap. 10 § arbetsmiljölagen).

Vad säger myndighetsföreskrifterna om förvaring?
När det kommer till förvaring av privatsaker ska det finnas utrymmen som kan förses med lås (92 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna). När det kommer till förvaring av kläder ska detta ske i utrymmen som är utformade på ett sätt så risken för stöld motverkas (93 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsplatsens utformning samt allmänna råd om tillämpningen av föreskrifterna).

Detta innebär i princip att skolans förvaring av värdesaker och kläder ska genomföras på ett sätt så att risken för stöld motverkas. Vad för typ av förvaring som ska erbjudas eleverna beror i sin tur på skolans regler och själva behovet av förvaringen. Men i princip har eleverna rätt till samma möjlighet till säker förvaring som skolans anställda.

Är skolan skyldig att ersätta ditt barnbarn?
I det här fallet har skolan uppmanat eleverna att lämna in sina mobiler. Det har enligt din utsago inte framkommit något som tyder på att eleverna informerats om att förvaringen är frivillig, utan denna uppmaning verkar snarare ha framställts som en order från lärarnas sida. Vid denna förvaring har skolan sedan inte haft någon tillsyn eller kontroll som försäkrar att eleverna inte plockar på sig fel mobil eller rentav fler mobiler.

Sammanfattningsvis bedömer jag att skolan har ett ansvar för mobilerna som förvaras i skåpet och att de är skyldiga att se till att risken för stöld motverkas vid den här förvaringen. Skolan kan alltså bli skyldig att ersätta mobilen, förutsatt att man kommer fram till att de inte har vidtagit nödvändiga åtgärder för att minimera risken för stöld. Personligen anser jag att skolan hade kunnat göra mer i situationen, exempelvis se till att ingen lämnar klassrummet förrän alla uppger att de fått tillbaka sin mobil.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare