FrågaEKONOMIÖvrigt05/03/2015

Måste viss bank hantera andra bankers kunder?

Banker har ju länge stridit mot oss som gillar kontanter och numera verkar det som om att det inte finns några kontor med kontanthantering kvar. Dock vet jag om ett i samhället där mina föräldrar bor. Frågan gäller om hur vida de kan neka mig som inte är kund i den specifika banken att sätta in pengar på mitt konto. Kan de neka mig kontanthantering p.g.a att jag inte är kund hos dem? De är en filial i Swedank men jag har mina konton i en annan filial också Swedbank. Jag blev nämligen varse detta då jag skulle växla in ett gäng 2-kronor eftersom butiken vägrade ta emot dem. Butiken behöver inte ingå avtal med mig men hur är det med en bank? De tog emot mynten efter mycket tjat men lade till att det var ett undantag och kommer inte hända igen.

Vad kan man göra som privatperson i en sådan situation där man behöver göra en insättning av kontanter men banken vägrar p.g.a att man inte är kund i den specifika banken?

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni har valt att ställa er fråga till LawLine.

Angående särskilda skyldigheter för banker så finns det ingen sådan skyldighet föreskriven i den i folkmun kallade banklagen (https://lagen.nu/2004:297). Banken kan med andra ord sätta upp egna regler gällande kontanthantering, och därmed låta den endast vara tillgänglig för sina egna kunder. Banker har i regel dock inte rätt att neka en kund. Med andra ord har du alltid rätt öppna ett konto hos banken och sätta in pengarna på det enligt lagen om insättningsgaranti. (https://lagen.nu/1995:1571)

Idag är i regel dock den mesta av kontanthantering automatiserad. I de automater som finns hos Nordea, SEB, Handelsbanken och Swedbank kan man oavsett vilken bank man är kund i därför använda insättningsautomaterna - sedan dessa ägs av en TM (tredjeman).

Jag hoppas att ovanstående ska ge svar på er fråga, annars är ni välkommen att återkomma med eventuella följdfrågor i frågeformuläret.

Tobias HåkanssonRådgivare