FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott10/11/2016

Maxstraff för brott mot alkohollagen

Hej

Jag undrar vad maxstraffet är för en vuxen person som står åtalad för

Brott mot alkohollagen inkl grov

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Straffbestämmelserna för brott mot alkohollagen finns i 11 kap. alkohollagen. Beroende på vad det är brott som har begåtts så är det olika straffskalor. Eftersom du inte skriver vilket brott det är som har begåtts så kan jag inte svara på vad maxstraffet är för just det brottet. Men gällande exempelvis otillåten tillverkning av sprit så kan högst två års fängelse dömas ut, 11:1 alkohollagen och samma sak gäller vid otillåten försäljning av sprit enligt 11:3 alkohollagen.

Dock gäller att om ett brott har begåtts uppsåtligen och är grovt så kan fängelse i högst sex år dömas ut, 11:4 alkohollagen. Vid bedömande av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har utgjort ett led i en verksamhet som bedrivits yrkesmässigt eller i större omfattning, eller har varit inriktad mot ungdomar.

Sammanfattningsvis så beror straffet och straffskalan på vad det är för brott, men maxstraffet är alltså sex års fängelse.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare