FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt20/08/2017

Meddela exet när man umgås med ny partner?

Jag har träffat en ny kille sen mitt ex (dotterns pappa) och jag gick isär för över 3 år sen.

Mitt ex vill att jag skall tala om för honom när jag träffar min nya när jag har dottern med mig samt att jag får inte vara med honom nattetid.

Dottern tycker jättemycket om min nya så hon tar ingen skada av honom.

Hör jag inte av mig när jag träffar min nya med dottern så blir han vansinnig.

Mitt ex försöker kontrollera mitt liv.

Har han rätt att begära detta av mig att jag skall säga till?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ditt ex har ingen rätt att besluta över när du "får" och "inte får" träffa din nya pojkvän. Du har heller ingen skyldighet att tala om för honom när din nya pojkvän umgås med dig och din dotter. Eftersom din dotter verkar gilla din nya pojkvän verkar det ju inte heller finnas någon anledning att meddela ditt ex när ni ska träffas.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare