Medför ett återkallat körkort konsekvenser när man får tillbaka det?

Jag har fått tillbaka mitt körkort efter 1 år pga rattfylla. Vad händer om jag kör för fort nu när jag fått tillbaka det?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ett körkort skall återkallas om föraren har enligt 5 kap 3 § körkortslagen gjort sig skyldig till bl.a. rattfylleri, vilket i sin tur regleras i 4 §, lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

Den som dömts för rattfylleri eller grovt rattfylleri måste ansöka om ett nytt körkortstillstånd för att få tillbaka körkortet. Om spärrtiden är högst 12 månader räcker det med att lämna in en ansökan för att få ett nytt körkort utfärdat.

I ditt fall har du fått tillbaka körkortet efter 12 månaders spärrtid. När du får tillbaka körkortet påverkar inte tidigare trafikbrott om du begår en ny trafiköverträdelse. Bara för att du tidigare har begått ett brott kommer polisen inte dra in ditt körkort för fortkörningsböter. Tidigare brottslighet påverkar endast påföljden för ett nytt brott, som då vanligtvis blir hårdare.

Värt att påpeka är att om du begick rattfylleri i samband med att du hade prövotid på ditt körkort kommer en ny prövotid på 2 års tid att påbörja när du får tillbaka körkortet. I en sådan situation kan du bli av med körkortet om du kör för fort pga. att prövotiden löper.

För mer information hänvisar jag dig till transportstyrelsen som är beslutande myndighet i dessa fall.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Robert GreenRådgivare