FrågaEKONOMIÖvrigt17/04/2017

Medlånetagare

Vad innebär det att vara medlånetagare? För att slippa gå ifrån sin bostadsrätt måste vår mor ta ett lån för lösa ut ett särkullebarn så att hen får hela sin arvslott. Vår mor har tre barn och för att kunna ta lån måste hon ha medlånetagare, då hon bara har sin pension i inkomst. Vi tre barn vill gärna hjälpa till med det, men undrar vad det innebär för oss också.

Lawline svarar

Hej och varmt välkommen till Lawline!

Som jag förstår din fråga undrar du vad en medlånetagare är och vad det innebär för dig och dina syskon ifall ni skriver under som medlånetagare på er mors lån.

Vid en situation då en person vill låna pengar från exempelvis en bank har du en gäldenär och en borgenär.

Gäldenären är den som har en skuld till någon annan. Alltså ifall X är skyldig Y pengar så är X gäldenär och Y borgenär.

Låntagaren är den som lånar pengar av borgenären. I ert fall skulle er mor vara lånetagaren (en gäldenär) och banken skulle vara borgenären (alltså den som er mor är lånar pengarna av och är skyldig att betala tillbaka). Ofta räcker det med dessa parter då borgenären förlitar sig på den säkerhet som ställs av lånetagaren. I vissa fall krävs dock ytterligare säkerhet då en lånetagare inte bedöms som kreditvärdig och säkerheten inte räcker till. Då kan borgenären välja att kräva en medlånetagare eller borgensman (då någon ”går i borgen” för någon annan).

Skillnaden mellan dessa är att borgensmannen endast är skyldig att betala tillbaka lånet istället för lånetagaren då den ursprungliga lånetagaren är oförmögen att betala. Detta innebär att en borgensman är gäldenär till den del som inte lånetagaren kan betala. Medlånetagare däremot är skyldig att stå för lånet till samma utsträckning som lånetagaren. Ifall ni skriver upp er som medlånetagare är ni skyldiga att betala för lånet i samma utsträckning som er mor vilket gör även er till lånetagare. Ni kommer alltså att vara solidariskt ansvariga för lånet vilket innebär att banken kan komma att kräva lånet av vem som helst av er och ni får sedan mellan varandra göra upp om återbetalning. Vilket gör även er till gäldenärer för lånet.

Villkoren för lånet regleras oftast i lånevillkoren men utgångspunkten är att ni kommer att stå för var sin del av lånet (mor+3 barn = 4a personer —> en fjärdedel var) Även när ni deklarerar kommer ni att dra av en fjärdedel av räntan för lånet på er skatt.

För att sammanfatta kan jag säga såhär. Att gå in som medlånetagare innebär att ni barn kommer att erhålla samma ställning som er mor i lånet. Det är en risk att ta och ni bör reglera mellan er och i lånevillkoren hur ni vill att exempelvis försäljning av bostadsrätten ska gå till. Ni kommer att vara solidariskt ansvariga och jag rekommenderar dig att läsa mer om detta exempelvis här.

Jag hoppas att jag har besvarat din fråga och har du ytterligare frågor kan du mejla oss på info@lawline.se eller boka tid med någon av våra erfarna jurister.

Mvh,

Oskar Paladini SöderbergRådgivare