Medlåntagare – kan man avsäga sig sitt ansvar att återbetala?

Hej! Jag står som medlåntagare på min sambos fritidshus. Nu vill jag inte vara medlåntagare längre. Vad har jag för rättigheter att avsäga mig medlåntagarskapet? Vad händer om hon inte går med på att ta över lånet själv eller hitta en ersättare?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du står som medlåntagare med din sambo och är alltså lika skyldig som din sambo att återbetala lånet till banken, trots att din sambo är ägare av fritidshuset. Din sambo, eller någon annan person, kan endast ta över ansvaret för skulden till banken om banken ger sitt godkännande till det. Du har alltså inte någon rätt att avsäga dig ditt ansvar.

Om inte din sambo eller någon annan vill ta över skulden, eller banken inte godkänner att skulden överlåts, rekommenderar jag dig att höra med banken om de godkänner någon annan lösning, t.ex. att du, din sambo och banken upprättar en ny avbetalningsplan av lånet, om det är lämpligt.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du har några funderingar!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare