Min arbetsplats har inte kollektivavtal. Jag jobbar ofta långa pass och har inte möjlighet att ta rast.

Hej !

Jag jobbar på en bowlinghall utan kollektivavtal. I snitt jobbar jag mer än 5 timmar varje gång. Jobbat övertid varje månad, obekväm tid ibland kan de bli 11 timmars pass. De finns tillfällen då de är inte är några kunder här som de är lite lugnare, men kan det räknas som en "rast" ? Jag har aldrig möjlighet att lämna min arbetsplats. Nu har detta dock gått för långt så att jag har gått in i väggen men kan man i efterhand kräva någon form av ersättning för detta ? Jag blev meddelad att de inte är någon form av rast när jag börja men visste inte att det skulle bli så långa pass och att det var lag på att ha rast.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Det framgår av frågan att du arbetar på en bowlinghall som inte har kollektivavtal. Jag kommer först gå igenom vad som gäller i allmänhet angående arbetsmiljö. Därefter kommer jag gå igenom vad som gäller angående arbetstid och raster. Avslutningsvis kommer jag att ge råd om vad du kan göra nu.

Arbetsmiljö

I Arbetsmiljölagen fastslås att arbetsgivare ska ha en god arbetsmiljö (vilket inkluderar den psykosociala arbetsmiljön). Utöver att uppnå en bra arbetsmiljö, syftar lagen till att förebygga ohälsa och olycksfall i arbetet, vilket framgår av Arbetsmiljölagen 1 kap 1 § (här). Att arbetsmiljön ska vara tillfredsställande med tanke på arbetets natur och den sociala och tekniska utvecklingen framgår av Arbetsmiljölagen 2 kap 1 § (här). På arbetsplatser med minst fem arbetstagare ska det finnas skyddsombud, se Arbetsmiljölagen 6 kap 2 § (här). Om det är brister i arbetsmiljön ska skyddsombudet påtala det för arbetsgivaren, se Arbetsmiljölagen 6 kap 6a § (här).

Arbetstidslagen

Arbetstidslagen är tillämplig på alla verksamheter där arbetstagare utför arbete för arbetsgivares räkning, se Arbetstidslagen 1 § (här). Det går att avvika från Arbetstidslagen i dess helhet eller från vissa bestämmelser genom kollektivavtal, vilket framgår av Arbetstidslagen 3 § (här). Det framgår av din fråga att din arbetsplats inte har kollektivavtal, och därför kommer jag svara utifrån vad som gäller enligt Arbetstidslagen.

Enligt Arbetstidslagen får den ordinarie arbetstiden uppgå till högst 40 timmar i veckan, se Arbetstidslagen 5 § (här). Om det behövs får arbetstiden uppgå till 40 timmar i veckan i genomsnitt för en tid av högst fyra veckor, se Arbetstidslagen 5 § 2 st (här). Om det på grund av verksamhetens natur är nödvändigt att en arbetstagare står till arbetsgivarens förfogande på arbetsstället för att vid behov utföra arbete, får jourtid tas ut med högst 48 timmar per arbetstagare under en tid av fyra veckor eller 50 timmar under en kalendermånad. Som jourtid anses inte tid då arbetstagaren utför arbete för arbetsgivarens räkning, se Arbetstidslagen 6 § (här). Arbetsmiljölagens definition av övertid framgår av Arbetstidslagen 7 § (här).

Arbetstidslagen anger att alla arbetstagare ska ha dygnsvila, vilket innebär minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje period om tjugofyra timmar, se Arbetstidslagen 13 § (här). Arbetstagare ska även ha veckovila, vilket innebär trettiosex timmars sammanhängande ledighet under varje period om sju dagar, se Arbetstidslagen 14 § (här).

Raster

Rast innebär avbrott i den dagliga arbetstiden under vilka arbetstagarna inte är skyldiga att stanna kvar på arbetsstället,se Arbetstidslagen 15 § (här). Raster ska förläggas så att arbetstagarna inte utför arbete mer än fem timmar i följd, se Arbetstidslagen 15 § 3 st (här). Raster kan dock bytas ut mot måltidsuppehåll, om det är nödvändigt med hänsyn till arbetsförhållandena eller med hänsyn till förhållanden arbetsgivaren inte kunnat förutse (exempelvis sjukdom bland personalen), se Arbetstidslagen 16 § (här). Måltidsuppehåll ska räknas in i arbetstiden. I Arbetstidslagen 17 § (här) föreskrivs att arbetsgivaren ska organisera arbetet så att arbetstagarna kan ta paus vid behov utöver raster, men dessa pauser räknas in i arbetstiden.

Vad du kan göra nu

Att det är så långa arbetspass och ingen möjlighet att ta rast (med andra ord lämna arbetsplatsen) är alltså inte förenligt med de lagar som finns på området.

Det är Arbetsmiljöverket (se länk här) som ansvarar för att Arbetsmiljölagen och Arbetstidslagen följs. Du kan läsa mer på arbetsmiljöupplysningens hemsida (se länk här) för vidare rådgivning. Om det finns ett skyddsombud på arbetsplatsen rekommenderar jag att du tar kontakt med skyddsombudet. Är du medlem i en fackförening rekommenderar jag att du även tar kontakt med facket. Om det inte finns en lokal fackklubb på arbetsplatsen kan du kontakta facket centralt. Facket kan utreda om det finns möjlighet att få kompensation i efterhand.

Om du har fler frågor är du välkommen att ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare