Min hyresgäst öppnar min post.

Min hyresgäst har öppnat min post vid ett flertal tillfällen

Hur ska jag gå tillväga?

Jag bor inte själv i lägenheten men hon har öppnat ett flertal brev innan hon kontaktat mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att öppna någon annans post utan tillåtelse är olagligt. Den som öppnar någon annans post utan tillåtelse gör sig skyldig till brytande av posthemlighet. Personen kan dömas till böter eller fängelse i max två år, 4:8 Brottsbalk (1962:700).

Jag rekommenderar dig att först ta kontakt med din hyresgäst och förklara för honom eller henne att det hen gör är olagligt. Sker ingen förändring kan du kontakta polisen för att göra en anmälan. Du kan göra en polisanmälan genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Malin BrännströmRådgivare