Min kompis provanställning har avslutats, och han verkar ha blivit diskriminerad pga sin sexuella läggning

Hej,

Jag har en kompis som har haft en provanställning som lärare på en skola. Nu har hans anställning avslutats med omedelbar verkan. Motiveringen som han får är att han har uppträtt olämpligt när han har berättat för niondeklassarna om att han är homosexuell och att han brukar gå på bastuklubbar.

Nu undrar jag åt hans vägnar är det en ogiltig uppsägning och hur mycket skadestånd kan han få? Kan han få både för diskrimineringsersättning och ekonomiskt skadestånd för felaktig uppsägning?

Jag undrar även finns det någon möjlighet att han kommer gå lottlös dvs. förlorar detta om det går vidare till förhandling?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Först kommer jag att gå igenom vad som gäller för provanställningar samt diskriminering, och därefter vad din kompis kan göra.

Provanställning

Lag om anställningsskydd (LAS), gäller arbetstagare i allmän och enskild tjänst (här). LAS reglerar bland annat uppsägningstider och anställningsformer. LAS är semidispositiv, vilket innebär att det är tillåtet att avvika från LAS genom kollektivavtal. I din fråga nämner du inte huruvida din kompis har kollektivavtal, så jag utgår från att LAS ska tillämpas.

Det är tillåtet enligt LAS att ingå avtal om provanställning, såvida tiden arbetstagaren är provanställd är högst 6 månader (här). Provanställning är vanligt om någon är nyanställd. Om antingen arbetsgivaren eller arbetstagaren inte vill att anställningen ska fortsätta efter prövotiden, ska hen meddela motparten senast vid prövotidens utgång (här). Gör ingen av parterna detta, omvandlas provanställningen till en tillsvidareanställning. En provanställning får avbrytas före prövotidens utgång, såvida inte parterna har avtalat om annat (här). Om arbetsgivaren vill avsluta provanställningen behöver arbetsgivaren inte motivera varför. Men om arbetsgivaren avslutar provanställningen och motiverar varför, får detta inte göras på ett kränkande eller diskriminerande sätt.

Diskriminering

Att avsluta en provanställning för att en arbetstagare är homosexuell är definitivt att motivera avslutande av anställningen på ett diskriminerande sätt. Sammanfattningsvis får arbetsgivaren avsluta en provanställning (såvida inte annat har avtalats), men inte diskriminera en arbetstagare eller arbetssökande. Sexuell läggning är en av diskrimineringsgrunderna som räknas upp i diskrimineringslagen (DiskL) (här). Det finns olika typer av diskriminering som regleras i DiskL: direkt diskriminering, indirekt diskriminering, bristande tillgänglighet, trakasserier, sexuella trakasserier samt instruktioner att diskriminera (här). Direkt diskriminering (här) innebär att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation. Missgynnandet måste ha samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. I din kompis fall misstänker jag att direkt diskriminering är det som kan vara aktuellt, alltså om provanställningen avslutades på grund av hans sexuella läggning.

Vad din kompis kan göra nu

Om din kompis är medlem i facket rekommenderar jag att han kontaktar facket. Det kan även vara bra att ta kontakt med en jurist. Han har möjlighet att ta hjälp av en jurist från Lawline (här). Om han kontaktar antingen facket eller en jurist (eller både och) kan han få hjälp att driva fallet vidare, samt utreda om det finns möjligheter att få skadestånd.

Om du eller din kompis har fler frågor går det bra att ringa Lawlines telefonrådgivning. Telefonnumret är 08-533 300 04, och telefonrådgivningen har öppet måndag–fredag kl. 10.00–16.00.

Vänligen,

Jenny HedinRådgivare