Mina grannar har stämt mig för ofredande - vad händer nu?

Hej

Jag har blivit förtalad och trakasserad av grannar i mitt bostadsområde i 10 år. Polisen har varit indragen på många sätt, polisanmälningar av mig, försök att få mig tvångsomhändertagen på LPT mm. De har inte lyckats med något. Jag har haft lättare depressioner under hela mitt liv, som nu blivit betydligt värre. Har försökt ta livet av mig en gång. Inget psykotiskt. God sjukdomsinsikt efter år i terapi. Nu har de som en sista utväg stämt mig, hävdar ofredande, vilket är mina reaktioner efter deras provokationer. Vilka chanser / risker har jag? Hur går sådant här till? Mvh / Deprimerad

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vilken tråkig situation du befinner dig i! Jag ska göra mitt bästa för att klara upp det för dig.

Regler om brott finns i brottsbalken (BrB) och regler om rättegången finns i Rättegångsbalken (RB).

Du skriver att de har stämt dig för brottet ofredande. För att bli dömd för detta krävs att det kan bevisas att du genom att "handgripligen antastat eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende" har ofredat dina grannar (BrB 4 kap. 7§). Ett hänsynslöst beteende är en kännbar fridskränkning. Eftersom jag inte vet på vilka grunder de har stämt dig är det tyvärr svårt att veta dina utsikter i en rättegång.

Ett brottmål börjar med en förundersökning och sedan går ärendet vidare till åklagaren. Åklagaren ska ta ett beslut om huruvida hen ska väcka åtal eller inte. Detta beror mycket på vad som framkommit ur förundersökningen och vilken bevisning som åklagaren har. Om åtal väcks mot dig kommer du få en kallelse till rättegång och då måste du inställa dig i rätten (RB 21 kap. 2§).

Så snart du är misstänkt för ett brott har du som huvudregel rätt till en offentlig försvarare. Detta gäller inte vid lindrigare brott som har en straffskala på mindre än fängelse i sex månader, (RB 21 kap. 3a§). Eftersom ofredande har en straffskala på mellan böter och fängelse i ett år är det alltså inte säkert att du får rätt till offentlig försvarare. Skulle du vilja ha en offentlig försvarare rekommenderar jag att du ber om det, eftersom du kan ha rätt till det beroende på hur utredningen ser ut.

Jag får be om ursäkt över att jag inte kan ge dig klarare svar än så och jag hoppas du fick svar på i alla fall några av dina frågor! Du är varmt välkommen att höra av dig igen om det är något mer du undrar över.

Med vänlig hälsning,

Emelie LövgrenRådgivare