FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt25/07/2016

Minsta storlek på jordbruksfastighet

Vad är minsta storlek på en jordbruksfastighet?

Lawline svarar

Hej!

Frågor om fastigheters storlek och liknande regleras i Fastighetsbildningslag (1970:988) (FBL). Enligt 3:1 FBL skall en fastighet utformas så storleken är lämpad till ändamålet. För jordbruksfastigheter gäller det även att storleken är sådan att fastigheten ger ett godtagbart ekonomiskt utbyte (enligt 3:5 FBL).

Det finns alltså ingen "minsta storlek" att utgå ifrån. Lantmäteriet kommer istället vid ansökan bedöma om storleken på jordbruksfastigheten är lämplig och om den kommer ge någon slags ekonomisk vinst.

Viss ledning till en konkret minsta storlek kan hittas i Jordbruksverkets strukturundersökning från 2013. I undersökningen var jordbruksföretag med mer än 2 hektar åkermark eller 5 hektar jordbruksmark tvungna att delta i undersökningen. Detta tyder på att Lantmäteriet anser 2 hektar vara en lämplig minsta storlek på en jordbruksfastighet.

Hoppas detta gett svar på er fråga!

Adrian NylénRådgivare