Missbruk och ensam vårdnad.

Vår sons ex tjej som han har en treårig son me, blev idag tagen av polisen när hon slutade sitt jobb imorse i bilen. Så hon blev tagen för drog rattfylka plus att de hittade 5 mg amfetamin på henne och vid husransakan hittade de även 1.5mg mer amfetamin. Sonen var hos henne när polisen kom. Har vår son chans att få egen vårdnad om sonen och vad händer henne. Mvh

Lawline svarar

Hejsan!
Aktuellt lagrum blir föräldrabalk.

Din son kan absolut ansöka om ensam vårdnad enligt 6kap 5§ föräldrabalk (FB). När rätten övervägar om vårdnad angående ett barn så tar de stor hänsyn till barnets bästa och att föräldrarna ska kunna samarbeta med varandra. För övrigt tar de även hänsyn till om personens har gjort sig ansvarig till försummelse, missbruk eller beter sig på annat sätt som kan medföra bestående fara för barnet, 6kap 7§ FB.

I detta fallet så skulle jag säga att din son inte kan få ensam vårdnad, med hänsyn till att barnets bästa anses vara att barnet ska ha god kontakt med båda föräldrarna. Dock så kan han få det om hon inte fixar sitt missbruk och fortsätter sitt missbruk. Eftersom fortsatt missbruk anses kunna medföra bestående fara för barnet.

Jag rekommenderar att han ska ansöka om ensam vårdnad för att få till ett tryck på mamman att antingen sluta eller ge upp sin vårdnad av barnet med tanke på barnets bästa.

Med vänliga hälsningar.

Binh TranRådgivare