Misshandel - bevisning och straff

Hej! Jag har nyligen gjort slut med en pojkvän som hade misshandlat mig. Eller vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig helt. Han blev full väldigt ofta och fick minnesluckor. När han blev full så slog han mig ibland (örfil, puttade mig in i väggar, puttade mig så jag trillade). Rätt så lindriga slag men ändå så jag kände smärta. Mina kompisar vet om detta och tycker jag ska polisanmäla. Han nekar det och säger att han inte gjorde det för han minns inte. Jag vet inte om det är att han verkligen inte minns, eller om han bara vägrar erkänna. Det finns inga bevis, utan det är mitt ord mot hans. Det finns vittnen som vet att han var full och såg att han inte hade var helt medvetande om allt han gjort. Det finns vittnen som kan bekräfta att han hade minnesluckor. Kan han bli dömd för detta? I sådana fall, vad för straff får han?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver låter som en misshandel. En misshandel begår någon om denne t.ex. tillfogar annan person kroppsskada och/eller smärta. Detta framgår av 3:5 brottsbalken. För att han ska dömas för brottet måste det finnas nog med bevisning. Med "nog" sägs ofta i brottmål att det ska vara "ställt utom rimligt tvivel" att den tilltalade begått det man påstår att hen har. Att han inte minns betyder såklart inte att det inte finns bevis. Bevis kan bestå av t.ex. kroppsskador på dig eller vittnesuppgifter. Det är sedan upp till domstolen att bedöma om nog med bevisning finns.

Vad du beskriver låter enligt mig som en misshandel antingen av ringa grad eller normalgrad. Enligt 3:5 brottsbalken döms man då till böter eller fängelse i högst 6 månader, alternativt fängelse i högst två år. Någonstans där kommer således straffet ligga. Det är dock även möjligt (och ska komma i första hand) att döma till villkorlig dom eller fängelse, om man anser att straffet inte kan stanna på bötesnivå.

Hoppas att svaret hjälpte och tack än en gång för att du vände dig till Lawline med din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare