Misshandel under påverkan av alkohol

Hej. Det var så att det var en firmafest med enormt mycket alkohol och fula ord flög hit och dit. slutade med att en kille fick massa öl på sig och slog ett slag på en kille på överdelen av kinden. Hörde att han polisanmält honom nu och han skrev även i anmälan att han inte minns vad som hänt för att han var så full. Undrar vad som TROLIGEN kommer hända framöver med han. Han har uppgett ett vittne samt gjort anmälan för en vecka sen ca men killen som slog har ännu inte hört något.

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 1 kap 2§ 1 stycket Brottsbalken (BrB) är huvudregeln att en gärning endast ses som ett brott om den begås uppsåtligen. Av 2 stycket framgår dock att en gärning som begåtts under självförvållat rus, som det alltså verkar vara fråga om här, inte ska föranleda att gärningen inte ses som ett brott. Denna bestämmelsen säger alltså att en gärning inte ska bedömas annorlunda bara för att personen var påverkad av alkohol eller narkotika. Det finns dock enligt praxis en ursäktande omständighet kallad tillfällig sinnesförvirring som kan åberopas exempelvis om personen för honom fick en så onormal reaktion på alkoholen att det inte kan ses som självförvållat rus och att personen därmed ska gå fri från ansvar trots att gärningen i sig är ett brott. Denna ursäktande omständighet tillämpas dock mycket restriktivt.

Det är svårt att säga hur utgången kommer bli då jag inte har all information men troligtvis kommer gärningen bedömas som att den har begåtts under självförvållat rus och att gärningen därmed ska bedömas som om han varit nykter. Jag tolkar frågan som att det är killen som slog som blivit polisanmäld. Troligen kommer han dömas för misshandel 3 kap 5§ BrB om det inte är att se som att det förelåg någon form av tyst samtycke från den som blev slagen, dock kan man endast samtycka till ringa misshandel varför detta inte blir aktuellt om slaget var värre än så. Att killen fick öl på sig är inte heller att se som att det förelåg en nödvärnssituation och att hans gärning därigenom skulle kunna rättfärdigas.

Hoppas detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att återkomma!
Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare