FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 06/03/2018

Misstagsbetalningar (condictio indebiti) samt arbetsgivares kvittningsrätt

Hej, hittar denna lönefråga fr 2011, som liknar min. Arb.giv. anser sig bet. ut för mkt lön under en oregelb. period. Fr början har jag gått med på halv lön (är frilans reseled. o jobbar på Kanarieöarna) men fick sedan inte riktigt det heller varför jag mailade och påpekade detta. Chefen skrev "det måste ha blivit något fel, jag ska ta det med ekonomin". Han återkom aldrig med något svar men däremot fick jag kort efteråt hel lön, samma som kollegorna har. Eftersom jag mailat att arbetet jag lägger ner på min destination är betydligt mer än vad han fr början skrev det skulle bli, så tog jag, glad i hågen, den plötsliga löneökningen just som en löneökning och har använt pengarna. Fick därför en smärre chock när de mailade att jag fått för mkt lön. Nu håller de inne hela min lön sedan 2 månader. Personalchefen mailade att de "hade svårt att betala ut lön i jan.-18" pga sitt misstag men att jag "skulle få behålla de andra pengarna jag fått". Har de rätt att hålla inne hela lönen i syfte att ta tillbaka pengar?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag förstår situationen som att du har fått för mycket lön utbetalt från din arbetsgivare. Det arbetsgivaren nu gör är att hålla inne en del av din lön, som då skulle motsvara den lön du tidigare fått för mycket. Du undrar om arbetsgivaren kan hålla inne lönen. Svaret på den frågan finns i en särskild lag om arbetsgivares kvittningsrätt. Även om det inte är nödvändigt för svaret på din fråga, ska jag gå igenom huruvida du alls kan vara skyldig att betala tillbaka den lön du erhållit för mycket. Detta för att du bättre ska förstå situationen. Därefter går jag in på frågan om arbetsgivaren kan hålla inne din lön på sätt som nu skett.

Misstagsbetalningar (condictio indebiti)

Då någon av misstag har betalat ut pengar till någon, föreligger en så kallad misstagsbetalning. Frågan huruvida mottagaren av denna "misstagsbetalning" är skyldig att återbära betalningen (d.v.s. betala tillbaka pengarna) hanteras inom läran om "condictio indebiti". Det finns inga lagregler utan frågan om mottagarens återbäringsskyldighet har utvecklats i praxis. Huvudregeln är i princip att mottagaren är skyldig att betala tillbaka det som utbetalats till mottagaren av misstag. Undantag görs dock om mottagaren inrättat sig efter betalningen i god tro (se bl.a. rättsfallet NJA 1999 s 574 från Högsta domstolen). Du beskriver att du har använt pengarna. Du har således inrättat dig efter betalningen. Frågan är då om du inrättat dig i så kallad "god tro". Detta innebär att du inte ska ha insett och inte heller borde ha insett att du hade fått för mycket lön av misstag. För frågan om huruvida du borde ha insett att lönen inte stämde har det bl.a. betydelse hur stor skillnaden mellan den lönen du borde ha fått och den lönen du har fått var. Härvid måste en samlad bedömning göras av samtliga omständigheter. Jag kan därför inte med den information du angett ge ett slutgiltigt svar på huruvida du är skyldig att betala tillbaka pengarna eller inte. Eftersom detta dock inte är nödvändigt för att svara på din fråga, går jag nu vidare med att svara på huruvida arbetsgivaren har haft rätt att "dra av" den lön du fått för mycket från den lönen du skulle få.

Arbetsgivares kvittningsrätt

Arbetsgivares kvittningsrätt regleras i lagen om arbetsgivares kvittningsrätt. Av den lagen följer att arbetsgivare inte får göra avdrag på en arbetstagares lön för pengar som arbetsgivaren anser att arbetstagaren är skyldig arbetsgivaren i vidare mån än som anges i lagen (se 1 §). Detta betyder att din arbetsgivare endast har rätt att göra avdrag från din lön på det sätt som skett om det har stöd i den lagen. Till en början får kvittning ske om arbetstagaren ger sitt medgivande till det (2 §). Jag utgår från att du inte har givit ditt medgivande till att arbetsgivaren höll inne din lön. Då får kvittning ske endast om den fordran som arbetsgivaren anser sig ha på dig är klar (3 § första stycket). En fordran med stöd i att för mycket lön har utbetalats kan inte anses klar, då det som framgått ovan måste anses oklart om du alls är skyldig att betala tillbaka de pengar du erhållit från arbetsgivaren av misstag. Inte heller med stöd av denna bestämmelse kan arbetsgivaren således göra avdrag från din lön. Den sista möjligheten till kvittning som då finns är om det finns stöd för en sådan kvittning i ett kollektivavtal som arbetsgivaren är bunden av, förutsatt att kollektivavtalet har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation (3 § tredje stycket). Du beskriver inte något om kollektivavtal, varför jag inte kan dra någon säker slutsats angående kvittningsrätten, men sannolikt föreligger sådan inte. Med relativ säkerhet kan jag därför säga att arbetsgivaren inte haft rätt att göra avdrag på din lön på det sätt som skett.

Sammanfattning samt hur du bör gå vidare

Jag har således konstaterat att det kan vara så att du är skyldig att betala tillbaka den lön du erhållit för mycket. Detta beror på huruvida du kan anses ha varit i god tro när du spenderade de pengar du erhållit av misstag. Oavsett hur det föreligger med den saken, har arbetsgivaren sannolikt dock inte haft rätt att göra avdrag på din lön. Den enda möjligheten jag kan se till att en sådan kvittningsrätt skulle föreligga är - eftersom jag utgår från att du ej givit ditt medgivande till det - att det finns stöd för det i ett kollektivavtal. Jag vill därför rekommendera dig att undersöka om arbetsgivaren är bunden av något kollektivavtal. Du kan därför påpeka för din arbetsgivare att du inte anser att han eller hon har rätt att göra avdrag på din lön, om stöd ej finns i sådant kollektivavtal. Om arbetsgivaren då svarar att det finns kollektivavtal som ger han eller hon sådan rätt, bör du be att få se det kollektivavtalet. Finns inget sådant kollektivavtal, är arbetsgivaren skyldig att betala ut den lön du har rätt till. För att arbetsgivaren ska få tillbaka den lön de har betalat för mycket, får han eller hon istället välja att väcka talan mot dig i tingsrätten, för det fall du inte väljer att frivilligt lämna tillbaka pengarna. Jag kommer att ringa dig imorgon d 7 mars kl 1600 för din telefonuppföljning. Passar denna tid ej är du välkommen att kontakta mig på mattias.lindner@lawline.se

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare