Misstänkt för brott - vad händer?

Hej !

Jag har varit på förhör ang att ja är misstänkt för grov stöld av guld . Jag är oskyldig och när jag skulle gå efter att förhöret va klart så fick jag gå tillbaka där polisen tog saliv prov ur min mun och så åkte de hem till mig och gjorde en husrannsakan men hittade inte de det letade efter.

Min fråga är : vad händer nu ? Hur går allt till?

Mvh oskyldig

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då det kan antas att brott har begåtts ska en förundersökning inledas. Under förundersökningen vidtas en mängd åtgärder i syfte att bedriva utredningen av brottet framåt och få fram bevis för att kunna lagföra någon för brottet. Bl.a. genomförs förhör med den misstänkte, som du i detta fall har varit med om. Att en husrannsakan har genomförts innebär att du åtminstone är skäligen misstänkt för den grova stölden som utreds.

Hur länge en förundersökning pågår varierar. Antingen tills dess att åklagaren anser att det finns tillräckliga bevis för att en domstol ska kunna döma någon misstänkt. Om så är fallet ska åklagaren väcka åtal, vilket innebär att det blir rättegång. Om förundersökningen inte resulterar i tillräcklig bevisning kan den läggas ner och något åtal väcks då inte.

Du kan komma att bli kallad till ytterligare förhör men förutom det behöver du som misstänkt inte göra något särskilt. Om du undrar över något mer får du gärna återkomma. Annars kan du läsa mer här: https://polisen.se/Stockholms_lan/Utsatt-for-brott/Efter-polisanmalan/Misstankt-for-brott/

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare