FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt17/03/2018

Mitt barn är folkbokfört hos sin pappa, innebär det att han behöver bo på där heltid?

Hej! Min son fyller snart 11år och i ett svagt ögonblick pga min dåliga ekonomi fick han flytta till sin pappa. Pappan ville genast att han skulle folkbokföras hos honom , du som jag var skrev jag på. Även om han står skriven på sin pappas adress kan han väl inte tvinga honom att bo där varje dag?
Sonen var hos sin pappa innan detta hände varannan helg och var mer än nöjd med detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga ser lite olika ut beroende på hur er vårdnadssituation ser ut.
Om du har ensam vårdnad om din son så är det du som fattar alla beslut som rör honom på egen hand och om du är ensam vårdnadshavare så kommer hans boende då också att vara hos dig. När jag besvarar frågan kommer jag därför utgå ifrån att både du och sonens pappa båda är vårdnadshavare och alltså har gemensam vårdad om er son. Regler kring barns vårdnad, boende och umgänge finns i Föräldrabalken (FB)

Är folkbokföringen avgörande för var barnet ska bo?
Först och främst vill jag poängtera att det är er sons bästa som ska vara avgörande vid alla beslut som tas kring hans boende, vårdnad och umgänge. (6 kap. 2a § FB)

När man har gemensam vårdnad så är det vanligt att barnen bor hos båda föräldrarna växelvis men att barnet exempelvis är folkbokförd på ett av ställena. Att din son är folkbokförd hos sin pappa är därför inget som gör att han av den enskilda anledningen ska tvingas bo hos pappan på heltid. Tanken är dock att barn ska vara folkbokförda där de bor mest, men folkbokföringen är inget hinder mot att er son bor lite hemma hos dig och lite hemma hos sin pappa.

Utgångspunkten är att ni som föräldrar har valfrihet, det vill säga att det är upp till er själva att samarbeta och komma överens om hur er sons boendesituation ska se ut. Det krävs då att ni som föräldrar är samarbetsvilliga, flexibla och öppna för att komma överens om hur boendesituationen ska se ut och att det på så vis även ska kunna ändras om er sons behov förändras.

Om ni inte kan komma överens om var barnet ska bo:

Om ni mot förmodan inte skulle kunna samarbeta kring boendefrågan så finns det andra alternativ där ni kan få hjälp:
- Samarbetssamtal: Om ni inte kan komma överens, så kan ni via kommunen erbjudas samarbetsavtal, där ni kan få hjälp att lösa konflikter och komma överens om frågor som gäller boende, vårdnad och umgänge. (5 kap. 3 § Socialtjänstlagen)
- Skriftligt avtal: Ni som föräldrar kan ingå en skriftlig överenskommelse om barnets boende, det vill säga ett avtal. Avtalet ska sen skriftligt godkännas av socialnämnden. (6 kap. 14a § andra stycket FB)
-Beslut av domstol: Om föräldrar inte alls kan komma överens, så kan domstolen fatta beslut om vem som barnet ska bo hos. Detta är dock aldrig något att rekommendera, utan det bästa är alltid att försöka komma överens och använda sig av de samarbetsavtal som kan erbjudas i första hand innan det ska behöva gå så långt som till domstol. (6 kap. 14a § första stycket FB)

Sammanfattningsvis så utgör alltså folkbokföringen i sig inte skäl för att din sons pappa ska kunna tvinga din son att bo där på heltid. Om ni har gemensam vårdnad så har ni båda ett ansvar att se till att er son har det bra och att han får en så god relation till båda sina föräldrar som möjligt.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du alltid välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare