Mitt barnbarn är född i USA och är amerikansk medborgare, kan vi döpa honom i Sverige då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För dop i Svenska kyrkan krävs svenskt medborgarskap eller bosättning i Sverige

Dopet är en religiös ceremoni och har därför inte så mycket med juridiska regler att göra. Det är i stället den församling som ni vill att barnet ska döpas i som bestämmer om hur de genomför dop. I Svenska kyrkan kan ett barn bli döpt oavsett om föräldrarna är med i kyrkan eller inte. Det spelar inte heller någon roll att barnet och föräldrarna bor utomlands eller i Sverige.

Däremot är medborgarskapet viktigt. Dopet är till för att gå med i Svenska kyrkan. För att bli medlem måste man antingen vara svensk medborgare (bosatt i Sverige eller inte), eller utländsk medborgare som är bosatt i Sverige. Ditt barnbarn kan därför inte bli upptagen i Svenska kyrkan om han bor med sina föräldrar i USA. Har han dubbelt medborgarskap, eller är amerikansk medborgare och bor i Sverige borde det inte vara några problem.

För andra trossamfund kan andra saker gälla. Om ni vill att barnbarnet ska döpas inom en annan kyrka rekommenderar jag därför att ni kontaktar just den kyrkan och frågar.

Kontakta församlingen för att ställa mer frågor eller boka tid!

Vill du läsa mer om villkoren för att döpas i Svenska kyrkan eller hitta kontaktuppgifter till församlingen som ni vill att barnet ska döpas i kan du kolla här.

Namngivningsceremoni – alternativ till dop

Om det inte är den religiösa ceremonin som är viktig för er, utan ni helt enkelt vill genomföra en ceremoni för att fira att ni fått ett barnbarn, så kan ni ha en så kallad namngivningsceremoni istället. Det blir allt vanligare för familjer som vill fira ett nytt barn, utan att barnet blir med i en församling. En sån ceremoni har inga formella krav och kan genomföras precis så som ni själva önskar.

I vissa kommuner erbjuds dock en officiant, en person som genomför ceremonin i en offentlig lokal som ett stadshus eller liknande. Ni kan kontakta er hemkommun för att ställa frågor om detta.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp. Annars är du välkommen att ställa en ny fråga.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare