Mitt ex har flyttat ut, får hen gå in och hämta saker?

Hon har flyttat för tre veckor sedan, vad säger lagen? Har denna person rätt att gå in och plocka?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Folkbokföring, hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande

Så länge din före detta fortfarande är skriven på adressen (det vill säga folkbokförd) och är bosatt/uppehåller sig där, så har hon rätt att ha kvar nycklarna till bostaden, (7 § folkbokföringslag).

När din före detta flyttat ut och inte längre ses som bosatt i bostaden så får hon dock inte gå in i ditt hem utan att be om lov först, även om hon har nyckel. Om hon skulle gå in i bostaden utan tillåtelse kan hon göra sig skyldig för hemfridsbrott, (4 kap 6 § brottsbalken). Det kräver dock att bostaden inte längre är er gemensamma utan att hon faktiskt flyttat ut. Man kan inte göra sig skyldig för hemfridsbrott om man befinner sig i sin egna bostad.

Om din före detta vägrar lämna tillbaka nycklarna till din bostad så kan hon göra sig skyldig för egenmäktigt förfarande, (8 kap 8 § brottsbalken).

Olovligt förfogande

Viktigt dock att du inte vägrar din före detta tillgång till hennes saker, annars kan du själv göra dig skyldig för olovlig förfogande, (10 kap 4 § brottsbalken). Olovligt förfogande innebär exempelvis att du vägrar lämna ut saker som tillhör din före detta som du har hemma hos dig.

Bodelning

Om ni varit gifta eller sambos så kan ni välja att göra en bodelning om ni inte själva kan komma överens om vad som tillhör vem. Det innebär att ni delar på bostad och bohag ni har. Det gäller olika regler beroende på om ni var gifta eller sambos. Vid bodelningen fördelas bohaget lika mellan er, (9 kap 1 § äktenskapsbalken, 8 § sambolagen).

Sammanfattningsvis

Det allra bästa och smidigaste är att ni kan komma överens om hur bohaget ska fördelas och att ni bestämmer en tidpunkt då din före detta hämtar sina saker. Om din före detta går in utan till tillåtelse eller vägrar lämna tillbaka nycklarna så kan du kontakta polisen och göra en polisanmälan. Viktigt att du inte vägrar din före detta att hämta hennes saker då du riskerar att själv begå ett brott då.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare