FrågaEKONOMIÖvrigt31/10/2017

Mitt sparkonto har avslutats utan min vetskap - vad kan jag göra?

Hej!

Jag satte in ungefär 10 000 kr på ett sparkonto på banken för många år sedan. Pengarna har varit totalt orörda under den här tiden. Men nu när jag skulle använda dessa så visade det sig att kontot var avslutat. Det hade avslutats ungefär 10 år efter att jag satte in pengarna. Jag har ensamrätt till kontot så detta har skett från bankens sida.

Hur är detta möjligt? Vad har hänt med mitt konto? Kan pengarna bara försvinna efter tillräckligt lång tid på banken?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Exakt vad som har hänt i det här fallet kan jag tyvärr inte ge dig något svar på. Klart är att om du har pengar på ett konto hos en bank och det bara är du som har tillgång till kontot, så ska inte någon annan (inte heller banken) kunna flytta eller utnyttja dina pengar. Ett undantag skulle vara om du t. ex. har fått ett beslut om utmätning eller liknande på grund av att du har någon skuld hos kronofogden, men det verkar inte vara fallet.

På ett vanligt sparkonto utan några direkta risker försvinner inte bara pengar. Pengar kan självfallet gå förlorade om banken går i konkurs, men då finns det en chans att få ersättning enligt lagen om insättningsgaranti. Detta verkar inte heller vara fallet för dig.

Jag rekommenderar dig att kontrollera villkoren för ditt sparande som du bör ha fått ta del av i samband med att du öppnade ditt sparkonto för att se om det står någonting om bankens åtaganden och ansvar för att konton avslutas. Som konsument har du rätt att få information från banken om vilka avtal och villkor som gäller för dig (Distansavtalslagen 3 kap. 3 § och 5 §). Jag rekommenderar dig därför att även kontakta din bank och fråga dem om villkoren för ditt sparande hos dem, varför ditt konto har avslutats och vad som skett med dina sparade pengar.

Om det uppstår fler frågor efter att du har varit i kontakt med din bank är du välkommen att ställa en till fråga här.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare