FrågaARBETSRÄTTTrakasserier 03/08/2016

Mobbning på arbetsplatsen- vad ska man göra om man blir mobbad på sin arbetsplats?

Jag jobbar på sjukhus och under flera år blivit mobbat av tre kollegor. Mobbningen har handlat om utfryssning, påhåpp, dålig ryktespridning om mig både till andra kollegor och även chefen. Jag har klagat hos min chef om detta och hon har sagt att hon ska ta tag i detta men tiden gick och ingenting hände. Jag mådde väldigt dåligt och kände mig helt ensam på arbetsplatsen. Många andra kollegor såg vad som pågick men ingen valde att lägga sig i. Vid ett tillfälle när det hade gått så lång och kränkningen upplevdes jobbig konfronterade jag en av mobbarna och bla sa att han ska sluta och mobba mig längre. Jag visade bestämdhet och styrka och märkte att han hade inte väntat sig detta. Dagen efter fick jag mail av min chef där det framgick att hon ville tala med mig. Utan att nämna vad hon ville tala med mig om. Under mötet nästkommande dag frågade chefen mig varför jag " attackerade" och " kränkte" min kollega. Hon också frågade mig " förstår du hur han känner sig"? Viserligen gjorde inte chefen något åt det jag gått genom vecka efter vecka, månad efter månad, år efter år men att hon skulle uppträda på det här sättet trodde jag verkligen inte. Hon gick helt enkelt på mobbarens sida och låtsades som att hon inte viste någott om vad jag under lång tid har talat om om hur jag är behandlat av mobbarna inne på avdelningen och hur jag mår. Chefens uppträdande skrämde mig av flera orsaker. Jag känner mig otrygg och ensam. Kan jag göra en polisanmälan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det som pågår på din arbetsplats är helt oacceptabelt. Det är chefen på arbetsplatsen som ansvarar för att arbetsmiljön är god (arbetsmiljölagen 3 kapitlet 1a, 2 och 2a§§ https://lagen.nu/1977:1160) och om det är som du säger så har din chef inte tagit sitt ansvar. Det är märkligt att chefen agerar när din kollega känner sig kränkt och inte när du gör det. Är du helt säker på att chefen verkligen har förstått vad du har utsatts för?

För det första är det viktigt att du skriver ner vad du utsatts för samt tidpunkten då det skedde, det är bra att ha i bevissynpunkt. Boka in ett riktigt möte med chefen och berätta för henne i detalj vad som har hänt under dessa år och hur det har fått dig att må, så som du har beskrivit det här. Förklara för chefen att situationen är oacceptabel och att hon ska vidta åtgärder omgående. Åtgärder från chefens sida kan t ex bestå i att ta upp problemet med att vissa i personalen känner sig mobbade på nästkommande personalmöte samt att chefen pratar i enrum med mobbarna.

Jag rekommenderar även att du kontaktar skyddsombudet på din arbetsplats. Om du är medlem i ett fackförbund så kan du uppmärksamma fackförbundet om händelserna. I sista hand kan du även göra en anmälan till Arbetsmiljöverket.

Angående om du kan göra en polisanmälan så kan du anmäla dina kollegor för förtal om det är så att de har spridit rykten om dig. Men för att inte göra en redan frostig situation frostigare rekommenderar jag dig i första hand att prata med de skyldiga kollegorna för att lösa det på ett mindre drastiskt sätt.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare