Möjlighet att avstå från arv

har ärvt en obeboelig fastighet efter min son huset går ej att sälja. Ett övertagande kommer att

bli en för stor belastning på min lilla pension

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Då du inte är skyldig att ta emot arvet efter din son kan du, om du så önskar, skriftligen välja att avstå från arvet av huset. Arvet kommer då att "rulla vidare" i din släkt och, om ingen vill ha huset, kommer huset slutligen att övergå till allmänna arvsfonden.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare