Möjlighet att testamentera

Min far är död sen några år

Min faster som inte har några barn har gått bort

Har jag o min bror en arvslott efter min far eller kan fastern testamentera bort allt lgh lösöre pengar

Jag har heller inte fått något dokument på boupptäkningen är detta rätt eller har det begått något fel

Mvh

Roger

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv återfinns i ärvdabalken, se här.

Jag förstår din fråga som att du undrar om din faster kan testamentera bort ett arv som du och din bror erhåller genom er far. Svaret är att ja, det kan hon. Eftersom att hon inte har några bröstarvingar så kan hon fritt förfoga över all sin egendom genom testamente. Huruvida du i detta skede bör ha fått ta del av bouppteckningen kan jag inte svara på. Har fastern t.ex. använt testamente och gjort er arvslösa, behöver ni ju följaktligen inte ta del av bouppteckningen.

Om det inte är så att testamente finns så har ni rätt till arv förutsatt att det inte finns andra, närmare arvingar. Den legala ordningen framgår i 2 kap. ÄB.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!
Vänligen

Jonas TärnrothRådgivare