Möjligheten att representera sig själv i rätten

Hej, jag undrar om jag kan representera mig själv och undvika advokat. Eller detta blir för svårt? Jag har genomsnittlig kunskap inom familjerätt. Hälsning pappa

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 12 kap rättegångsbalken (RB) återfinns bestämmelser om ombud i tvistemål. Där stadgas att man får ha ett ombud i en rättegång, men det är alltså inte ett krav. Du har därför all rätt att företräda dig själv, 1 §. Under en eventuell process kan juridiska frågor av kvalificerad art uppkomma som kräver mer djupgående juridiska kunskaper. Jag rekommenderar dig därav att vända dig till en jurist/advokat med sakkunskap i ämnet.

Med många vänliga hälsningar,

Christian PostolovskiRådgivare