FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt27/07/2016

Möjligheter att dra tillbaka polisanmälan

kan en omyndig målsägare ta tillbaka sin anmälan om målsägaren blir myndig innan rättegången

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Då polisen har en skyldighet att utreda alla ärenden som kommit till deras kännedom och som faller under allmänt åtal (exempelvis misshandel) så kan en sådan anmälan inte dras tillbaka, 2 § 3 p. Polislagen (här). Om målet faller under enskilt åtal (exempelvis förtal och förolämpning) kan du som målsägande själv begära att åtalet läggs ner. Det är således brottet som är anmält som är avgörande för om du kan dra tillbaka anmälan eller inte. Om det rör sig om ett allmänt åtal gör åklagaren en objektiv prövning för huruvida bevisen bedöms kunna räcka för en fällande dom. En målsägande är inte skyldig att delta i rättegången och om det inte finns någon annan bevisning kan konsekvensen bli att åtalet läggs ner. Du kan även ändra eller komplettera din anmälan i efterhand om det finns anledning till det via telefon, besök eller internet (se länken nedan):

www.anmalan.polisen.se

Vänliga hälsningar,
T ERådgivare