FrågaKÖPRÄTTKöplagen22/04/2017

Möjligheter att häva köp av felaktig vara

Har köpt en steckkodsläsare, batterilocket trasigt från början nu vill företaget att den skall skickas till tillverkaren (UK) detta kommer att ta väldigt lång tid (månader) Jag vill ångra köpet och köpa en ny då vi inte kan stå utan. Finns det ingen ångerrätt företag emellan?

Tacksam för svar

Carina

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När två företag handlar med varandra finns det ingen ångerrätt som motsvarar den rätt konsumenter har vid till exempel distans- och hemförsäljning. Om du vill ångra köpet måste det finnas en grund för hävning. För att kunna häva ett köp måste felet i varan vara av väsentlig betydelse för dig och detta borde säljaren ha insett (se 39 § köplagen). Innan du som köpare kan kräva hävning har säljaren dock rätt att själv avhjälpa felet eller göra en omleverans (se 36 § köplagen). Om säljaren åtagit sig att avhjälpa felet kan du alltså som utgångspunkt inte häva köpet. Däremot måste avhjälpande ske inom skälig tid (se 37 § köplagen). Om så inte sker har du rätt att istället kräva hävning om felet som sagt är av väsentlig betydelse. Vad som är skälig tid bestäms från fall till fall men det avgörande är felets art, vilken typ av köp det rör sig om och hur tidskrävande det är att finna orsaken till felet. Om "månader" är normal avhjälpningstid för den här typen av felsökningar på streckkodsläsare har du alltså ingen rätt till hävning.

Det bör tilläggas att köplagen är dispositiv, vilket innebär att om ni avtalat om annat än det som står i lagen är det i första hand avtalet som styr. Om det i avtalet finns bestämmelser om hur avhjälpande ska ske är det det som gäller oavsett vad lagen säger.

Utifrån informationen i frågan är det svårt att uttala sig om huruvida du har rätt till hävning eller ej. Mitt råd är att i vart fall framställa kravet till säljaren men enda sättet att få ett svar på om avhjälpande skett inom skälig tid är att ta frågan till domstol. Om du vill få ett mer omfattande rättsutlåtande är du varmt välkommen att boka en tid med Lawlines juristbyrå.

Hälsningar

Viktor LennartssonRådgivare