Möjligt att kräva förskott av arv?

Vi är två syskon. Ett av oss fick i samband med uppslitande skilsmässa förskott på arv. Nu vill det andra syskonet också ha förskott. Kan det kräva det eller måste de vänta till bouppdelningen?

Om förskottet var mycket stort, så att förädern inte har tillräckligt för att ge lika mycket till den andra samtidigt. Kan man kräva att arvet tillsvidare görs om till lån?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Förskott av arv är ett begrepp som används när, exempelvis en förälder, fortfarande är i livet. Jag utgår därmed från att du menar att förskottet av arv har skett innan personen som gett förskottet har dött.

Det finns ingen möjlighet att framtvinga ett förskott av arv.

Det är heller inte möjligt att kräva att ett förskott av arv görs om till lån. Inte heller behöver den som fått ett förskott av arv som överstiger det arvtagaren egentligen skulle haft rätt till återbära överskottet (6:4 Ärvdabalken).

Mikael JonassonRådgivare