Mönsterskydd av svensk folkdräkt

Hej! Jag undrar om en lokal svensk folkdräkt i regel är mönsterskyddad? Kan den mönsterskyddas av t ex hembygdsförening?

Mvh

Pernilla

Lawline svarar

Hej Pernilla och tack för din fråga,

Mönsterskydd kan beviljas av patent- och registreringsverket om mönstret uppfyller kraven i mönsterskyddslagen. Förutsättningar för skydd är att mönstret ska vara en nyhet samt ha en viss särprägel, vilket framkommer av 2 § mönsterskyddslagen. Kravet på nyhet innebär att inget identiskt mönster ska ha funnits allmänt tillgängligt och kravet på särprägel innebär att mönstret ska ge ett nytt helhetsintryck i jämförelse med andra mönster som finns. Ett registrerat mönsterskydd innebär en ensamrätt till mönstret under fem års tid, efter fem år kan skyddet förnyas i femårsperioder i upp till 25 år. Den som har rätt att ansöka om mönsterskydd är enligt 1a § den som skapat mönstret eller till den som övertagit rätten till mönstret.

Sammanfattningsvis innebär detta att mönster inte automatiskt är mönsterskyddande utan att det är en aktiv process att ansöka om mönsterskydd och det måste göras av den som äger rätten till mönstret. Utöver detta måste mönstret uppfylla kraven på nyhet och särprägel, det kan därför förekomma vissa svårigheter med att registrera ett äldre mönster som redan blivit känt, såsom en folkdräkt.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Mathilda AnderssonRådgivare