Mönsterskydd i USA, gäller det automatiskt i Sverige?

Gäller amerikansk upphovsrätt även i Sverige. Dvs om någon har designat en produkt i USA men inte sökt mönsterskydd/design skydd i Europa eller Sverige gäller ändå deras upphovsrätt i Sverige?

Lawline svarar

Hej, tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mönsterskydd regleras i Mönsterskyddslagen (MSL). Den som vill ansöka om registering av mönster ska skicka in en ansökan till registreringsmyndigheten i enlighet med 10 § MSL. Om man registrerar ett mönster så kan man maximalt få ett skydd i upp till 25 år enligt 24 § MSL. För att upphovsrätten ska gälla i ett land måste mönstret registreras i landet. Det innebär alltså inte att upphovsrätten automatiskt gäller i Sverige. Det finns dock enligt 8 § MSL en prioriteringsregel som säger att om man registrerat ett mönster i ett land som är anslutet till Pariskonventionen eller WTO-avtalet. Prioritet ger rätten att registrera mönstret sex månader efter man har registrerat det i ett annat land, alltså i det här fallet sex månader efter mönstret registrerades i USA.

Det finns dock även en möjlighet till en oregistrerad rätt. Det kallas för en oregistrerade gemenskapsformgivning. Det är då ett skydd mot efterbildning, men detta gäller inom EU.

Det innebär för ditt fall att för att skydd ska föreligga så krävs det en registrering så att upphovsrätt ska gälla i Sverige.

Med vänliga hälsningar,

Michelle Rinaldo IversenRådgivare