Muntlig förlängning av hyresavtal

Kontraktek och uppsägningstid med min inneboende tog slut sista december. Hon bad mig om hon fick stanna kvar för hon hade inte någonstans att bo och jag gav henne 2 månader till (tills sista Februari). Ungefär en vecka sedan hon bad mig ytterligare 1 månad (tills slutet av Mars) och jag accepterade.

2 dagar sedan smsade hon mig och berättade att kommer flytta på fredag (4 dagar efter alltså). Jag sa att det är ingen problem så länge hon betalar Mars månaden. Hon sa att hon ska inte göra det för vi har inget kontrakt just nu.

Tills december hade vi allt i kontraktet men sen dess blev bara muntligt och det flesta det går att bevisa genom sms (vi kommunicera mest genom sms). Kan jag kräva betalning för Mars? Vem vänder jag mig till i fall hon vägrar?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att ingå hyresavtal finns inget formkrav, vilket innebär att skriftliga och muntliga avtal om hyra är precis lika bindande. Efter att ert skriftliga kontrakt gick ut har ni muntligen ingått nya hyresavtal på bestämd tid där det senaste upphör att gälla sista mars. Utifrån dina uppgifter är jag av den meningen att ni har ingått ett avtal om hyra för mars månad, och din inneboende är då skyldig att betala hyran oavsett om hon flyttar fyra dagar efter att ni kommit överens.

Om din inneboende vägrar betala skulle jag i första hand vända mig till hyresnämnden för att få hjälp att lösa situationen.

Jag hoppas att svaret är er till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare