FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal29/06/2016

Muntlig överenskommelse vid fastighetsköp

Är muntlig överenskommelse med handslag bindande för fastighetsköp?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Som utgångspunkt är muntliga avtal gällande i svensk rätt. Dock gäller vid fastighetsköp vissa krav på avtalets form för att avtalet ska vara gällande. Dessa krav är att avtalet ska vara skriftligt och att det ska vara underskrivet av både säljare och köpare, vidare ska avtalet innehålla en överlåtelseförklaring och ett pris, Jordabalken 4kap 1§.

Detta innebär alltså att en muntlig överenskommelse med handslag inte är bindande för fastighetsköp.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

MVH

Lisa AnderssonRådgivare