Muntligt anställningsavtal

Om jag blir lovad en tjänst muntligt och via mejl och tackar ja kan arbetsgivaren sedan ta tillbaka detta och säga att jag inte får tjänsten?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Ett anställningsavtal kan ingås både skriftligt och muntligt. Det ställs således inga formkrav på ett anställningsavtal. Om du har blivit lovad en tjänst och tackat ja muntligt så har du ingått ett muntligt avtal med arbetsgivaren. Att detta blir bindande följer av avtalslagen, se 3 § 2 stycket (https://lagen.nu/1915:218#P3S2).

Det som blir svårt är bevisläget eftersom det är parten som påstår att ett anställningsavtal ingåtts som måste bevisa det. Det som är till din fördel här är att du har en mailkorrespondens. Nu vet jag inte vad den specifikt innehåller men om exempelvis arbetsgivaren skriver i ett mail att du har fått tjänsten så är det bra bevisläge om det skulle bli en tvist i domstol.

Sammanfattningsvis kan inte en arbetsgivare ta tillbaks erbjudandet om du har tackat ja eftersom ni då har ingått ett muntligt anställningsavtal och således ska du anses ha fått tjänsten.

Om du vill ha mer information om detta så länkar jag en bra sida:

Angående muntligt anställningsavtal

Hoppas detta svar gav klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare