Muntligt avtal och betalningsföreläggande

Hej!

Jag och en vän till mig har ett muntligt avtal av att han skulle betala ett abonnemang som jag stod för och skulle betala mig 500kr i månaden och summan gick till slut över 3000kr sträcket och han lovar och lovar att han ska betala mig men jag har inte sett pengarna än och inte nog med det så lånade han ytterligare 200kr och lovade betala dem också i månads slutet.

Har nu väntat i 18 mån på att få mina pengar tillbaka men det verkar vara omöjligt.

Jag sa till honom också att jag kommer att ta ut ränta på pengarna om han inte betalade mig men det har inte hänt än? Hur kan man gå tillväga för att kunna få sina pengar tillbaka?

Han är redan med i Kronofogden och jag hotade med att skicka in en ansökan dit om han inte betalade och fick till svar "Ja, gör du det men jag kommer ej att betala".

Är tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Ett muntligt avtal är lika bindande som ett skriftligt. Däremot uppstår svårigheter nu när du vill kräva pengarna. Det föreligger nämligen som så att du är den som måste bevisa att ni har ett avtal.

Vill du kräva tillbaka pengarna så kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden. För att kunna göra en ansökan om betalningsföreläggande krävs det att;
Skulden avser pengar,
Det rör sig om en skuld du själv kan påverka genom förhandling,
Skulden har förfallit till betalning

I ditt fall verkar det förefalla att ovanstående kriterier är fyllda. Efter att du har lämnat in din ansökan så kan din vän antingen erkänna skulden och betala tillbaka den, eller så erkänner han inte skulden och betalar inte. Om han fortsätter att neka skulden, kan du driva det till domstol. Det krävs dock bevis och att bevisa ett muntligt avtal är svårt.

Jag kan rekommendera att i framtiden alltid göra ett skriftligt avtal. Det är något du kan göra HÄR bland annat, så vet du att allt kommer gå rätt till nästa gång.

Jag hoppas att mitt svar gav dig hjälp med din fråga! Har du några fler frågor är du mer än välkommen att kommentera här nedanför.

Vänligen,

Moa BodinRådgivare