FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 16/07/2016

Muntligt avtal om befordran och höjd lön

är muntligt löfte om ändrad befattning och höjd lön bindande om den nya lönen angivits.

med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En grundläggande pelare i den svenska avtalsrätten är att avtal kan ingås både muntligt och skriftligt, båda typerna har lika stor juridisk tyngd. Detta gäller även inom arbetsrätten, antar att du i din fråga syftar på ett avtal om befordran?

Därför är ett muntligt avtal om ändrad befattning och höjd lön bindande för parterna. Dock kan det vara svårt att bevisa innehållet i avtalet eftersom det endast är muntligt och vid en eventuell tvist så kommer det vara ditt ord mot din motparts. Därför är det alltid bra att försöka få sådana avtal på papper.

Men utgångspunkten är att muntliga avtal är precis lika bindande som skriftliga avtal.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Zorba HållstenRådgivare