Muntligt avtal om hyra

Detta gäller muntligt avtal. Vi har bokat en stor lokal (Nation) i centrala Uppsala för bröllopsmiddag och fest.

Först godkände vi meny och offert redan i Juni 2016 för en lokal 8 Juli 2017,

sedan i Oktober ringer de och säger att det har blivit dubbelbokat och ber oss byta datum.

Argument: "Det andra paret har bokat före tyvärr och de kan inte byta datum."

Vi bokar om allt vad det gäller präst, DJ, bil, fotografering m.m. till 22 Juli 2017.

Utan kompensation, de tyckte att de sa till i tid...

Andra gången vi godkände lokalen var Okt 2016 som då skulle vara ledig och bokad endast för oss 22 Juli 2017.

Sen idag (2017-02-17) säger de att vi får byta lokal för "det andra sällskapet inte kan flytta sitt datum).

Det bästa de kan göra är att leta en annan lämplig lokal till oss för samma offert.

De föreslår en mindre lokal som de säger rymmer 80 personer!

Får man göra så här? De har väl ett muntligt avtal som borde gälla även fast de endast skriver skriftliga avtal endast 2 månader innan.?

Vi ska besöka dem nästa vecka och titta på den nya lokalen men behöver veta vad vi kan begära och vad som är rätt,

vi har skickat ut inbjudningskort om "fel lokal" och bokad allt runt om kring.

Ska vi nöja oss med den lilla lokalen en bit bort med samma offert eller vad är rimligt?

Kan vi begära prisavdrag som kompensation?

Tack på förhand för svar,

mvh blivande man och hustru

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline!

Era möjligheter till kompensation eller rätt att vara i lokalen före det andra sällskapet är beroende av om ni kan bevisa att ni redan ingått ett avtal med uthyraren. Om ni lyckas göra det har ni rätten på er sida och skulle i så fall kunna använda det i en förhandling med uthyraren, eller t o m dra det hela till domstol.

Muntligt avtal

När det gäller sådan hyra av lokal mm som ni beskriver finns inga formkrav på att de ska vara skriftliga, med andra ord har ni helt rätt i att även muntliga avtal ska vara gällande (se jordabalken 12 kap 2 §).

Om hyresvärden har hyrt ut samma lokal samma datum till två olika sällskap ska det sällskap som först avtalade med hyresvärden anses ha rätt att nyttja lokalen, oavsett vad det andra sällskapet visste eller kände till. Det betyder att om ni kan bevisa att ert avtal ingicks före det andra sällskapet har ni rätt att nyttja lokalen före dem.

Problemet med muntliga avtal är att de är just muntliga. Om de inte finns nedtecknade någonstans eller kan bekräftas genom mailväxling eller liknande så blir det svårt att bevisa att det överhuvudtaget finns ett avtal. Om ni däremot har bevis för att ni har ingått ett avtal så kan ni kräva att uthyraren ska prestera sin del av det.

Vad ska ni göra?

Om ni bara muntligt accepterat offerterna och inte fått någon form av skriftlig bekräftelse på att ni har en deal så finns det dessvärre inte så mycket att göra. Om ni inte kan bevisa att det finns ett avtal så kommer ni inte heller kunna kräva någon form av kompensation.

Om det däremot är så att ni kan bevisa att ett avtal ingåtts så skulle ni, om man drar det till sin spets, kunna kräva ersättning från uthyraren i domstol. Om det finns ett avtal och den ena parten inte kan fullgöra sin del så är har ni rätt till ersättning för de kostnader ni lider. Redan första gången det blev fel skulle ni t ex ha kunnat kräva kompensation för att ni blev tvungna att skicka ut nya inbjudningar.

Att göra det här till en domstolsprocess är dock tidskrävande och kan komma att bli ekonomiskt kostsamt. Eftersom det är ni som i så fall stämmer uthyraren är det upp till er att bevisa att det finns ett avtal och att ni lidit vissa skador. Ni kan dock ha det i åtanke när ni åker ut till den nya lokalen ni erbjuds, att ni skulle kunna vägra gå med på deras nya offert och kräva dem på ersättning i domstol för att ni har ett avtal sen tidigare som de inte kan fullfölja. Detta gör också att ni skulle kunna pruta ner priset. Om de vägrar går med på en prissänkning kan ni som sagt driva en process mot dem men det är en tidskrävande process och dessutom måste ni hitta en annan lokal för ert bröllop.

Rekommendation

Ni har hamnat i en situation som är svår för er. Trots att ni har rätten på er sida kanske det klokaste ändå är att ta en mindre lokal, för att bli av med problemet. Ni kan dock förhandla med "hot om stämning" som argument och om de vägrar skulle ni kunna få ersättning i domstol. Först och främst skulle jag dock sett till att det finns bevis om att ett avtal kommit till stånd, även om det bara finns i mail-form.

Hoppas ni fått svar på er fråga!

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare