FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott21/10/2016

Någon annan har skrivit under en kvittens i mitt namn - urkundsförfalskning?

Jag har beställt paket (hundmat) från Tyskland för leverans till min hemadress. Det svenska utkörningsföretaget säger sig ha kört hem leveransen till mig och har även fått sin kvittens påskriven. Det är inte jag som har skrivit på kvittensen och jag vet heller inte vem som gjort det. Samma sak händer igen en knapp vecka senare (efter att beställningsföretaget levererar ett nytt paket) På kvittensen står inte mitt fullständiga namn vid raden för påskrift utan första bokstaven i mitt förnamn samt hela efternamnet. Kan det vara urkundsförfalskning att skriva på en sådan kvittens?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Som jag förstår det har leveransföretaget kört ut och levererat de aktuella varorna till din adress, väl där har någon annan mottagit varorna och skrivit under med en namnteckning samt delar av ditt namn, och alltså utgett sig för att vara du. Det är inga konstigheter att någon annan än den avsedda mottagaren är den som tar emot och kvitterar beställda varor, om det till exempel rör sig om ett hushåll med flera personer och inte alla är hemma när leveransen kommer. Man måste emellertid självklart skriva under med sitt eget namn så att den person som skrivit under kvittensen är samma person som mottagit varorna.

Brottet urkundsförfalskning regleras i Brottsbalken 14 kap. 1 § och har flera olika led som måste vara uppfyllda. Först måste det röra sig om en urkund, vilket inte alltid är självklart. Det brukar sägas att en urkund är avsedd att fungera som bevismedel i någon form, och måste bära på viss information. En papperslapp med bara ett namn kan inte vara en urkund. Kvittenserna i ditt fall ska dock användas som bevismedel på så sätt att det är leveransföretagets bevis på att de har levererat ut varorna och fullgjort vad de ska göra. Man kan säga att kvittensen bär på informationen att varorna blivit utkörda till dig, och inte minst, mottagna av dig.

Den person som har skrivit under kvittensen med ditt namn har alltså gjort sig skyldig till urkundsförfalskning. Det ska också nämnas att personen kan ha gjort sig skyldig till det relativt nya brottet olovlig identitetsanvändning. För att det brottet ska anses begånget krävs att de uppgifter som lämnats är tillräckliga för att identifiera en specifik person, till exempel genom personnummer, bild eller liknande. Eftersom namnet står i anslutning till din adress är det ju ganska lätt att identifiera dig, men mig veterligen har ingen ännu dömts för brottet så det är lite oklart hur man ska förstå bestämmelsen.

Du bör alltså, om du inte redan gjort det, anmäla saken till polisen. Det kan vara bra att först höra med leveransbolaget om personen som lämnat ut varorna kommer ihåg någonting kring hur personen såg ut eller liknande.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Rådgivare