När allmän visstidsanställning övergår till tillsvidareanställning

Hej

Får man i en affär få förlängt kontrakt med 2 veckor i stöten? I så fall hur länge får det pågå? Kan man kräva något annat? Det blir svårt att veta sin inkomst och om man ska söka efter annat jobb.

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du är för närvarande anställd i en allmän visstidsanställning. En sådan anställning övergår till en tillsvidareanställning när arbetstagaren varit anställd hos arbetsgivaren i en allmän visstidsanställning i sammanlagt mer än två år under en femårsperiod, 5 a § LAS. Det är även denna tidsperiod som gäller enligt handelsavtalet.

Med vänliga hälsningar,

Jakob MelanderRådgivare