När andrahandshyresgäst inte betalar hyra i tid

Hej, vad gäller om hyresgästen ej betalar in hyran i tid? Kan man kräva skadestånd då jag hamnar efter med mina inbetalningar? Kan jag behålla depositionen som motsvarar en månadshyra?

Vi har skrivit kontrakt med står ej något om sen hyra i kontraktet. Föreningen har också godkänt uthyrningen så allt är som det ska på den fronten.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När man hyr ut i andrahand är detta ett avtal helt mellan dig(förstahandshyresgästen) och din andrahandshyresgäst. Det betyder att din relation till din hyresvärd förblir densamma och du har fortfarande samma skyldigheter mot din hyresvärd trots att någon annan bor i lägenheten. Det betyder att allt din hyresgäst gör mot lägenheten eller dig, så som att inte betala hyra eller störa och förstöra lägenheten kan falla på dig och du kan riskera att förlora ditt kontrakt.

En deposition eller en förskottshyra är ett väldigt bra sätt att hjälpa till i dessa situationer eftersom du då kan betala för obetalda hyror eller ersätta skador i lägenheten din hyresgäst orsakat med depositionen. Det bästa är om det står med i kontraktet att det är händelser som dessa depositionen skall står för, det är dock inget krav.

Du kan få skadestånd om detta är något ni skrivit in avtalet, alltså om ni avtalat att vid avtalsbrott skall den andra betala ut ett skadestånd. Har detta inte gjorts utgör det en så kallad utomobligatorisk skada(en skada som inte reglerats i avtal). För att kunna få ut detta måste du då föra en civilrättslig talan i domstol och basera din skada på skadeståndslagens regler, något som kan vara mycket svårbevisat. Detta kan bli både kostsamt och ta lång tid och under tiden riskerar du att förverka din hyresrätt om hyran inte betalas. Nu vet jag inte exakt hur mycket hyra saken gäller men risken är stor att den processen kan kosta mer än det du förlorar i uteblivna hyresintäkter.

Min rekommendation är att du säger upp hyresavtalet mellan dig och din hyresgäst och snabbt försöker hitta en ny hyresgäst, detta borde inte vara ett problem eftersom din hyresgäst inte betalar sina hyror. För de månader din hyresgäst inte betalat hyra drar du av från den deposition du verkar ha tagit.

Fortsättningsvis uppmanar jag dig att begära en kreditupplysning och rekommendation från tidigare hyresvärdar för nya hyresgäster för att försäkra sig om att personen inte är någon som har ekonomiska svårigheter eller är känd för att inte betala sin hyra i tid. Sedan skall jag rekommendera dig att ta ut ett förskottshyra eller deposition som täcker ”första och sista hyran” alltså två månadshyror om personen trots allt inte skulle betala sin hyra. Till slut vill jag uppmana dig om att ha ett detaljerat hyresavtal mellan dig och din hyresgäst som reglerar vad depositionen skall kunna gå till, om det skall utgå ett skadestånd vid obetald hyra, hur mycket det i så fal skall vara och när detta skall falla ut. I dessa fall är det A och O att ha ett bra och tydligt avtal och hellre att ni avtalar lite för mycket än för lite.

Jag hoppas detta kan vara till hjälp!

Med vänligt hälsning

Matilda BonaRådgivare