FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/01/2018

När är arbetsmiljölagen tillämplig?

I vilka fall är arbetsmiljölagen inte tillämplig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Arbetsmiljölagen är inte tillämplig i de fall som inte faller in under "varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning".

Alltså, lättare sagt, arbetsmiljölagen är tillämplig för varje verksamhet i vilken arbetstagare utför arbete för en arbetsgivares räkning.

Det framkommer inte i din fråga om det är en särskild situation du tänker på och därför kan inte mitt svar vara mer specifikt.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Alicia AbreuRådgivare